Thursday, 20 October 2011

Alhamdulillah masuk 23Tahun eh..24 da??

    

 
Salam semua..Semalam terima Kasih pada yang bagi ucapan "HAPPY BESDAY" kat saye di Wall FB..hehe..saye happy dan sangat terharu dengan ucapan-ucapan kalian di FB..Thanks kerana Mendoakan yang baik-baik untuk saye serta keluarga..Terima Kasih banyk2...mudah-mudahan Termakbul InsyaAllah!.Semoga Kalian juga dirahmatiNYA Amin!..

So..Ramai jugak tanye pasal Hadiah...hehe...Hadiah just ucapan dari Family terdekat, rakan-rakan dan of course dari Suami saye sendiri En.Mizan...hehe..Well, Tahun ini tiada suprise yang suprise mcm tahun lepas..But tak tahu lagi esok2..haha...(Mengharap T_T adelah kot) kikikiki...

Then Tahun ni sambut besday Anak dah ade..tp sayang tak dapat sambut bersama-sama sebab Aiman di kampong..Oh! sangat sedih ye.. saye Nangis skejap T_T....rindu sgt kat anak mama yang terlalu kacak tu..Hehe..x sabar nak ambik die minggu nie..Rindu Giler babas lah!..

saye mendoakan agar 'saye, Suami dan anak-anak saye Diberikan Kesihatan yang baik sehingga ke akhir hayat dan di pertambahkan rezeki...Jauhkan kami sekeluarga daripada Hasad dengki Manusia Jin dan Syaitan dan dekatkan kami dengan segala kebaikan'....Doa saye kebanyakan hanya untuk anak-anak dan suami serta keluarga...mereka sangat penting untuk saye..Love u All So much!..

Love u dear...


Kepada En.Mizan, Terima Kasih kerana berada disisi susah dan senang..Bertuah bersuamikan abang..I Love U!..x mintak Hadiah pape  pon..just Abang ade dengan As pon dah cukup da.. :)



Lebiuuuuuu!!!! Muahhh..Miss U.....

kepada Anak Mama Aiman Hariz...semoga jadi anak yang soleh..berbakti pada Ibu Bapa dan Agama..semoga jadi anak yang cemerlang, bijak dan Pandai...Sihat tubuh badan..dan semoga Anak Mama berjaya bila dah besar nt...hehe...Love U sayang sume!...

Wasalam...





















Monday, 17 October 2011

Aiman Hariz yang Kasihan...



Sabtu lepas genap Aiman Hariz dah masuk 10bulan, x sempat nak snap pic terbaru beliau...ape yang boleh saye katekan, Aiman semakin kuruss kerana dilanda demam...setiap nak masuk bulan baru mesti alami demam yang teruk..mama sangat risau..Suhu paling tinggi memcecah 39.1C ...panas giler tu kan??untuk baby lagi sgt bahaya jika suhu terlalu tinggi, boleh mengakibatkan sawan, kejang dan mcm2 lagi lah..takot la!..

orang dulu ckap demam nak alih bulan..atau nak ambek upah, upah contohnye nak jalan or merangkak atau nak tumbuh gigi...

seminggu lepas badan Aiman dah dedar..dah agak dah mesti nak demam sebab nak masuk 15HB..nak masuk 10bulan, Ubat bontot, termometer dah sediakan awal2..Sah!..mlm Isnin 10/10/11 badan dah panas..cek suhu dah nak masuk 39C..ape lagi terus masukkan ubat bontot..kesian betol Aiman..n lagi 1 die berak-berak..1 hari 5-6 kali berak, najisnye kuning cair..dan ade biji-biji...sgt risau mase tu..Aiman makan pon dah kurang, cume nak susu dan makan biskut Bites..walau demam die tetap aktif..x reti dok diam..nak panjat sane sini..hishh!..x de gaya orang demam langsung..hehe..

Petang tu pergi jumpe doktor..Then doktor bagi ubat paling bagus skali..Ubat Antibiotik yang ORIGiNAL katenye..haha..x tahula..berpadanlah dengan Bil RM74..huh!..mahalnyer..Kemudian Aiman masih lagi berak2..kadang die kentut pon dah cirit sikit..smpai melecet bontot Aiman..Sungguh Kasihan!..mama lap Perlahan-lahan supaya Aiman x sakit sangat...Pukol 2.30 pagi Aiman berak lagi..kali ini najis die ade lendir darah gitu..sgt mengigil badan bila tgok najis die mcm tu..terus kejot En.mizan dan terus bawak g Klinik Faizal & Rakan-Rakan di BBU...nasib baik ade doktor mase tuh..dah pukol 3pg bawak c Aiman...Aiman pon terkebel-kebel gantok agaknyer...Then doktor cek demam die..masih lagi panas.doktor masukkan lagi ubat bontot....alahai...dah 3x dah kene masuk ubt bontot..dah lah melecet..kasihan aiman...

Doktor ckap lendir tu x ketara sgt sebagai darah..mungkin itu kesan lecet Aiman..kat Klinik tu jugakAiman berak lagi, dan kali ni dah tak de darah dah..Alhamdulilah..tp masih lagi berak cair..kami tanye perlu ke bawak g hospital? doktor ckap x perlu..kasi die makan ubt yang die bagi..ubt cirit birit, air garam, dan demam...doktor ade ckap kalo baby x nak makan, muntah, lemah, x nak minum susu baru bawak g hospital..masuk air..doktor ckap Aiman masih lagi Aktif dan perot sume ok...

Tentang cirit Birit pulak saye tanye kenape x berenti berak-berak...doktor jawap: demam bg kanak-kanak slalu dtg 'pakage'..berak, selesama, batuk dan demam...dan akan berlarutan sehingga 5-7Hari...


Ok..dah jumpe doktor lege sedikit..esoknya Aiman dihantar ke kampong dijaga oleh MIL saye di Parit Sulong..Kami nak berkerja dah sehari ambik Cuti...so mintak tolong la gan MIL..mase MIL jaga ade jugak bawak jumpe doktor, doktr terus sarankan Aiman sepatotnye admitted sebb kekurangan air dlm badan...doktor suruh masuk air..fuh!..n doktor ckap Aiman kalah susu Lembu dan kene tukar kepada susu soya...dan time tu jugak FIL belikan susu jenana NURSOY...tiada laktosa...bagi Aiman minum..Alhamdulilh..die nak jugak minim...then bagi die minum air ECPI, air zam-zam...makan pon dah selera...semalam najis Aiman dah normal balik, sgt lega..sekrang tinggal batok dan selesama die jek..



ni susunye..Harga untuk yang kecik RM28 kat baby shop



beli jugak susu ni..Aiman tp X mooo..
Aiman masih lagi di kampong..biar die sihat sepenuhnya barulah saye bawak sini balik..minggu ni saye ambik die bawak semula ke Jb...Bukan apa, jika saye letak dirumah pengasuh, belom tentu ank saja dijaga sepenuhnya..rmai lagi budak lain yang nak jaga..x per lah..untuk kesihatan nak saye jugak..

harap Aiman pas ni x de sakit2 dah..risau mama diwatnye...



Ubat ni untok cirit birit...kene bancuh dengan air..
Ni ORS air garam untuk elakkan bayi terhidrat

Tuesday, 11 October 2011

Peranan Suami ketika Isteri Mengandung


Adalah menjadi impian setiap wanita untuk memiliki suami yang dapat memahami mereka semasa mengandung. Hal ini kerana pada waktu ini, keadaan mereka tidak stabil dan memerlukan bantuan daripada orang lain terutamanya daripada suami. Tetapi mungkin ramai lagi suami yang di luar sana masih tidak lagi memahami situasi ini.

Apakah perkara yang perlu dilakukan suami semasa isteri mereka mengandung?

(1) Luangkan masa bersama isteri- Mungkin suami terlalu sibuk dengan pekerjaan yang perlu dilakukan. Tetapi mereka perlu berusaha untuk meluangkan masa bersama isteri. Ia kerana pada waktu ini isteri amat-amat memerlukan anda. Dengan hanya berada disamping isteri, ia dapat membantu untuk mengurangkan tekanan yang sedang ditanggung oleh mereka.
As kristal:banyak pergorbanan sebenarnya suami dah buat untuk saye, aktiviti bersama kawan2 tiada selepas berkahwin..melainkan hanya dipejabat..selebihnya Suami BERSAMA saya dirumah habeskan masa bersama.Alhamdulilah..


(2) Membantu pemakanan isteri- Seperti yang anda semua tahu, pada waktu ini isteri biasanya akan mengidam. Suami sepatutnya membantu untuk memenuhi kehendak mereka. Selain daripada itu, isteri juga memerlukan makanan yang berkhasiat. Sekiranya suami membelikan mereka yogurt, madu, buah-buahan atau makanan kesihatan yang lain adalah lebih baik.
As Kristal: Suami juga perlu ambil tahu tentang pemakanan berkhasiat untuk ibu ngandung nih, banyakkan search kat internet or forum2 kalo malu nak bertanya kawan2...kalo boleh mase time lunch bawak isteri g makan, or tapaukan isteri..x pon talepon isteri kat opis, tanye makan ape..hambek la berat sket kan..
 

(3) Perlahan-Suami perlu tahu bahawa semasa isteri mereka mengandung, segala pergerakan mereka akan menjadi perlahan. Apabila suami membawa isteri mereka untuk bersiar-siar, berjalanlah dengan perlahan untuk menunjukkan anda memahami situasi isteri anda. Tidak perlu untuk memarahi mereka disebabkan pergerakan mereka yang lambat.
As Kristal: Iyer..sangat tepat, segala pergerakan jd lembab hehe..tambah2 lagi dah sarat..adeii..nak g toilet pon rase mcm jauhh..nak berjalan terpaksalah jalan slow..kalo x sakit kat bahagian kelengkang..yang suami perlulah pimpin isteri..kasihan taw ibu mengandung ni..jgn ketawekan pulak..grrr..grr..
 
 
 
(4) Tidak perlu bertanya, terus lakukan- Semasa isteri anda mengandung, tidak perlulah suami bertanyakan mengenai apa yang perlu dilakukan. Apabila melihat kain banyak tidak dibasuh, terus pergi untuk membasuhnya. Begitu juga terhadap kerja rumah yang lain. Ia adalah ciri seorang suami yang baik.
As Kristal: Diatas jika Suami yang dah biase buat kerja umah yer..bagi yang buat-buat tak tahu si isteri juga perlu bersuara..mintak tolong dengan suami, kdg2 sesetengah lelaki EGO untuk buat kerja umah..bg mereka kerja umah adalah untuk pompuan sahaja..tak macho la kalo member2 tahu.----kisah benar ni!
 


(5) Belajar- Semasa isteri anda mengandung, mereka akan mengalami perubahan yang besar di dalam aktiviti harian mereka. Suami seharusnya belajar mengenai tanda-tanda seperti ini. Ia akan membuatkan anda lebih bersedia sekiranya isteri anda marah-marah, terlalu sensitif, kuat merajuk dan sebagainya.
As kristal: yer..kalo isteri marah, merajuk. kecik hati, menangis tetibe tu bukannye mengade2 atau nak simpati..tp itu adalah perasaan yang spontan..ianya  tibe datang tanpa diundang..hati kristal la plak kan...suami perlu banyak bersabar, bukannye ckap 'Awak ikotkan sangat perasaan tue'-----> statement yang kejam okey bagi ibu mengandung...sebaiknya bagi kata2 semangat dan pujukla isteri anda...
 


(6) Membantu menyiapkan hidangan makan- Sekiranya sebelum ini segala tugasan hanya dilakukan oleh isteri semata-mata untuk memastikan suami mereka kenyang, tidak salah sekiranya semasa isteri mengandung, suami pula melakukan tugasan yang sama.
As kristal: merasa air tangan suami adalah satu yang istimewa bagi isteri..kalo x pandai masak bawak isteri makan kat luar yer..hehe...senang je..dapor pon x yah berkecah....
 
 

(7) Membantu menjaga anak yang lain- Ini adalah peluang keemasan untuk suami menghabiskan banyak masa untuk anak mereka. Jangan sesekali melepaskan peluang ini. Ia adalah cara terbaik untuk mengeratkan lagi hubungan anda dan anak.
As kristal: Mengandung memerlukan tenaga yang banyak, siang penat di pejabat, malam harus menguruskan anak2 lain..penat..ibu mengandung pula cepat rase mengantukkkk...bukan malas yer..kadang2 tahap tenaga tidak mencukupi..hendak jalan pon termengah2.nikan pula hendak uruskan umah dari depan ke belakang..Fengsan....Suami amat diperlukan untuk membantu.
 

(8) Membawa isteri ke mana sahaja- Pada waktu ini, sebaiknya jangan biarkan isteri anda memandu seorang diri. Sekiranya anda mempunyai masa, bawalah mereka ke mana sahaja mereka ingin pergi.
As kristal: jika kandungan sudah sarat, eloklah jgn tinggalkan isteri sesorang kat umah..bawak bersama @ ada yang temankan, x pon handphone sentiasa ade kredit ye..
 
 

(9) Pinjamkan tangan anda pada isteri- Apabila isteri ingin memakan ubat, pinjamkanlah tangan anda untuk pergi mengambil ubat. Kemudian pinjamkan tangan anda untuk pergi ambil air suam di dapur.
 As Kristal: hehee..pinjamkan tangan suami untuk picit2 kaki, pingang2 kepala dan lain lagi..bukan senang nak dapat layanan yang mcm ni..hehe..kalo anak 1st layanan memang 1st class la..kalo ank yang kedua kurangla skit layananye sebb Suami selalunye akan tertumpu pada anak yang pertama...hehe..soo bersedialah anda semua..yang penting Doa dan senyummmm selalu..
 
 

Wednesday, 5 October 2011

Keajaiban Perkembangan Bayi dlm kandungan


PERKEMBANGAN JANIN DARI MINGGU KE MINGGU


Minggu ke-1 :
Minggu ini sebenarnya masih periode menstruasi, bahkan pembuahan pun belum terjadi. Sebab tanggal perkiraan kelahiran si kecil dihitung berdasarkan hari pertama haid terakhir Anda

Proses pembentukan antara sperma dan telur yang memberikan informasi kepada tubuh bahwa telah ada calon bayi dalam rahim. Saat ini janin sudah memiliki segala bekal genetik, sebuah kombinasi unik berupa 46 jenis kromosom manusia. Selama masa ini, yang dibutuhkan hanyalah nutrisi (melalui ibu) dan oksigen.


Sel2 telur yang berada didalam rahim, berbentuk seperti lingkaran sinar yg mengelilingi matahariSel ini akan bertemu dengan sel2 sperma dan memulai proses pembuahan

5 juta sel sperma sekaligus berenang menuju tujuan akhir mereka yaitu menuju sel telur yang bersembunyi pada saluran sel telur. Walaupun pasukan sel sperma ini sangat banyak, tetapi pada akhirnya hanya 1 sel saja yang bisa menembus indung telur.



Pada saat ini kepala sel sperma telah hampir masuk. Kita dapat melihat bagian tengah dan belakang sel sperma yang tidak henti-hentinya berusaha secara tekun menerobos dinding indung telur



Minggu ke-2 :

Pembuahan terjadi pada akhir minggu kedua. Sel telur yang telah dibuahi membelah dua 30 jam setelah dibuahi. Sambil terus membelah, sel telur bergerak di dalam lubang falopi menuju rahim. Setelah membelah menjadi 32, sel telur disebut morula.
Sel-sel mulai berkembang dan terbagi kira-kira dua kali sehari sehingga pada hari yang ke-12 jumlahnya telah bertambah dan membantu blastocyst terpaut pada endometrium


Minggu 3:

Sampai usia kehamilan 3 minggu, Anda mungkin belum sadar jika sedang mengandung. Sel telur yang telah membelah menjadi ratusan akan menempel pada dinding rahim disebut blastosit. Ukurannya sangat kecil, berdiameter 0,1-0,2 mm.
Minggu ke-4 :

Kini, bayi berbentuk embrio. Embrio memproduksi hormon kehamilan (Chorionic Gonadotropin - HCG), sehingga apabila Anda melakukan test kehamilan, hasilnya positif.

Janin mulai membentuk struktur manusia. Saat ini telah terjadi pembentukan otak dan tulang belakang serta jantung dan aorta (urat besar yang membawa darah ke jantung).

Minggu ke-5 : 

Terbentuk 3 lapisan yaitu ectoderm, mesoderm dan endoderm. Ectoderm adalah lapisan yang paling atas yang akan membentuk system saraf pada janin tersebut yang seterusnya membentuk otak, tulang belakang, kulit serta rambut. Lapisan Mesoderm berada pada lapisan tengah yang akan membentuk organ jantung, buah pinggang, tulang dan organ reproduktif. Lapisan Endoderm yaitu lapisan paling dalam yang akan membentuk usus, hati, pankreas dan pundi kencing.


Minggu ke-6 :

Ukuran embrio rata-rata 2-4 mm yang diukur dari puncak kepala hingga bokong. Tuba saraf sepanjang punggung bayi telah menutup. Meski Anda belum bisa mendengar, jantung bayi mulai berdetak pada minggu ini. Sistem pencernaan dan pernafasan mulai dibentuk, pucuk-pucuk kecil yang akan berkembang menjadi lengan kaki pun mulai tampak



Minggu ke-7 :
Akhir minggu ketujuh, panjangnya sekitar 5-13 mm dan beratnya 0,8 gram, kira-kira sebesar biji kacang hijau. Pucuk lengan mulai membelah menjadi bagian bahu dan tangan yang mungil. Jantung telah dibagi menjadi bilik kanan dan bilik kiri, begitu pula dengan saluran udara yang terdapat di dalam paru-paru


Minggu ke 8

Panjang kira-kira 14-20 mm. Banyak perubahan yang terjadi pada bayi Anda. Jika Anda bisa melihat , ujung hidung dan kelopak mata mulai berkembang, begitu pula telinga. Brochi, saluran yang menghubungkan paru-paru dengan tenggorokan, mulai bercabang. Lengan semakin membesar dan ia memiliki siku. Semua ini terjadi hanya dalam 6 minggu setelah pembuahan.

bayi sudah mulai terbentuk diantaranya pembentukan lubang hidung, bibir, mulut serta lidah. Matanya juga sudah kelihatan berada dibawah membran kulit yang tipis. Anggota tangan serta kaki juga terbentuk walaupun belum sempurna
Minggu ke-9 :

Telinga bagian luar mulai terbentuk, kaki dan tangan terus berkembang berikut jari kaki dan tangan mulai tampak. Ia mulai bergerak walaupun Anda tak merasakannya. Dengan Doppler, Anda bisa mendengar detak jantungnya. Minggu ini, panjangnya sekitar 22-30 mm dan beratnya sekitar 4 gram.


Minggu ke-10 :
Semua organ penting yang telah terbentuk mulai bekerjasama. Pertumbuhan otak meningkat dengan cepat, hampir 250.000 sel saraf baru diproduksi setiap menit. Ia mulai tampak seperti manusia kecil dengan panjang 32-43 mm dan berat 7 gram.


Minggu ke-11 :
Panjang tubuhnya mencapai sekitar 6,5 cm. Baik rambut, kuku jari tangan dan kakinya mulai tumbuh. Sesekali di usia ini janin sudah menguap.

Gerakan demi gerakan kaki dan tangan, termasuk gerakan menggeliat, meluruskan tubuh dan menundukkan kepala, sudah bisa dirasakan ibu. Bahkan, janin kini sudah bisa mengubah posisinya dengan berputar, memanjang, bergelung, atau malah jumpalitan yang kerap terasa menyakitkan sekaligus memberi sensasi kebahagiaan tersendiri


Minggu ke-12 :

Bentuk wajah bayi lengkap, ada dagu dan hidung kecil. Jari-jari tangan dan kaki yang mungil terpisah penuh. Usus bayi telah berada di dalam rongga perut. Akibat meningkatnya volume darah ibu, detak jantung janin bisa jadi meningkat. Panjangnya sekitar 63 mm dan beratnya 14 gram.

Mulai proses penyempurnaan seluruh organ tubuh. Bayi membesar beberapa millimeter setiap hari. Jari kaki dan tangan mulai terbentuk termasuk telinga dan kelopak mata.




Minggu ke-13 :
Pada akhir trimester pertama, plasenta berkembang untuk menyediakan oksigen , nutrisi dan pembuangan sampah bayi. Kelopak mata bayi merapat untuk melindungi mata yang sedang berkembang. Janin mencapai panjang 76 mm dan beratnya 19 gram.
Kepala bayi membesar dengan lebih cepat daripada yang lain. Badannya juga semakin membesar untuk mengejar pembesaran kepala.


Minggu ke-14 :
Tiga bulan setelah pembuahan, panjangnya 80-110 mm dan beratnya 25 gram. Lehernya semakin panjang dan kuat. Lanugo, rambut halus yang tumbuh di seluruh tubuh dan melindungi kulit mulai tumbuh pada minggu ini. Kelenjar prostat bayi laki-laki berkembang dan ovarium turun dari rongga perut menuju panggul.

Detak jantung bayi mulai menguat tetapi kulit bayi belum tebal karena belum ada lapisan lemak
Minggu ke-15 :
Tulang dan sumsum tulang di dalam sistem kerangka terus berkembang. Jika bayi Anda perempuan, ovarium mulai menghasilkan jutaan sel telur pada minggu ini. Kulit bayi masih sangat tipis sehingga pembuluh darahnya kelihatan. Akhir minggu ini, beratnya 49 gram dan panjang 113 mm

Bayi sudah mampu menggenggam tangannya dan mengisap ibu jari. Kelopak matanya masih tertutupMinggu ke-16 :
Bayi telah terbentuk sepenuhnya dan membutuhkan nutrisi melalui plasenta. Bayi telah mempunyai tulang yang kuat dan mulai bisa mendengar suara. Dalam proses pembentukan ini system peredaran darah adalah yang pertama terbentuk dan berfungsi.
Janin mulai bergerak ! Tetapi tak perlu kuatir jika Anda tak merasakannya. Semakin banyak kalsium yang disimpan dalam tulang bayi seiring dengan perkembangan kerangka. Bayi Anda berukuran 116 mm dan beratnya 80 gram

Minggu ke-17 :

Dengan panjang 12 cm dan berat 100 gram, bayi masih sangat kecil. Lapisan lemak cokelat mulai berkembang, untuk menjada suhu tubuh bayi setelah lahir. Tahukah Anda ? Saat dilahirkan, berat lemak mencapai tiga perempat dari total berat badannya.
Rambut, kening, bulu mata bayi mulai tumbuh dan garis kulit pada ujung jari mulai terbentuk. Sidik jari sudah mulai terbentuk
Minggu ke-18 :

Mulailah bersenandung sebab janin sudah bisa mendengar pada minggu ini. Ia pun bisa terkejut bila mendengar suara keras. Mata bayi pun berkembang. Ia akan mengetahui adanya cahaya jika Anda menempelkan senter yang menyala di perut. Panjangnya sudah 14 cm dan beratnya 140 gram.
Bayi sudah bisa melihat cahaya yang masuk melalui dinding rahim ibu. Hormon Estrogen dan Progesteron semakin meningkat.


Minggu ke-19 :
Tubuh bayi diselimuti vernix caseosa, semacam lapisan lilin yang melindungi kulit dari luka. Otak bayi telah mencapai jutaan saraf motorik karenanya ia mampu membuat gerakan sadar seperti menghisap jempol. Beratnya 226 gram dengan panjang hampir 16 cm.


Minggu ke-20 :
Setengah perjalanan telah dilalui. Kini, beratnya mencapai 260 gram dan panjangnya 14-16 cm. Dibawah lapisan vernix, kulit bayi mulai membuat lapisan dermis, epidermis dan subcutaneous. kuku tumbuh pada minggu ini.
Proses penyempurnaan paru-paru dan system pernafasan. Pigmen kulit mulai terlihat

Minggu ke-21 :

Usus bayi telah cukup berkembang sehingga ia sudah mampu menyerap atau menelan gula dari cairan lalu dilanjutkan melalui sistem pencernaan manuju usus besar. Gerakan bayi semakin pelan karena beratnya sudah 340 gram dan panjangnya 20 cm


Minggu ke-22 :

Indera yang akan digunakan bayi untuk belajar berkembang setiap hari. Setiap minggu, wajahnya semakin mirip seperti saat dilahirkan. Perbandingan kepala dan tubuh semakin proporsional

Minggu ke-23 :
Meski lemak semakin bertumpuk di dalam tubuh bayi, kulitnya masih kendur sehingga tampak keriput. Ini karena produksi sel kulit lebih banyak dibandingkan lemak. Ia memiliki kebiasaaan "berolahraga", menggerakkan otot jari-jari tangan dan kaki, lengan dan kaki secara teratur. Beratnya hampir 450 gram

Tangan dan kaki bayi telah terbentuk dengan sempurna, jari juga terbentuk sempurna.
Minggu ke-24 :

Paru-paru mulai mengambil oksigen meski bayi masih menerima oksigen dari plasenta. Untuk persiapan hidup di luar rahim, paru-paru bayi mulai menghasilkan surfaktan yang menjaga kantung udara tetap mengembang

Kulit bayi mulai menebal

Minggu ke-25 :

Bayi cegukan, apakah Anda merasakannya? Ini tandanya ia sedang latihan bernafas. Ia menghirup dan mengeluarkan air ketuban. Jika air ketuban yang tertelan terlalu banyak, ia akan cegukan.

Tulang bayi semakin mengeras dan bayi menjadi bayi yang semakin kuat. Saluran darah di paru-paru bayi sudah semakin berkembang. Garis disekitar mulut bayi sudah mulai membentuk dan fungsi menelan sudah semakin membaik. Indera penciuman bayi sudah semakin membaik karena di minggu ini bagian hidung bayi (nostrils) sudah mulai berfungsi. Berat bayi sudah mencapai 650-670 gram dengan tinggi badan 34-37 cm.


Minggu ke-26 :
Bayi sudah bisa mengedipkan matanya selain itu retina matanya telah mulai terbentuk. Aktifitas otaknya yang berkaitan dengan pendengarannya dan pengelihatannya sudah berfungsi, bunda dapat memulai memperdengarkan lagu yang ringan dan mencoba untuk memberi cahaya lebih disekitar perut, mungkin bunda akan merasakan anggukan kepala si kecil. Berat badan bayi sudah mencapai 750-780gram, sedangkan tingginya 35-38 cm.

Minggu ke-27 :

Minggu pertama trimester ketiga, paru-paru, hati dan sistem kekebalan tubuh masih harus dimatangkan. Namun jika ia dilahirkan, memiliki peluang 85% untuk bertahan.

Indra perasa mulai terbentuk. Bayi juga sudah pandai mengisap ibu jari dan menelan air ketuban yang mengelilinginya. Berat umum bayi seusia si kecil 870-890 gram dengan tinggi badan 36-38 cm.
Minggu ke-28 :

Minggu ini beratnya 1100 gram dan panjangnya 25 cm. Otak bayi semakin berkembang dan meluas. Lapisan lemak pun semakin berkembang dan rambutnya terus tumbuh

Lemak dalam badan mulai bertambah. Walaupun gerakan bayi sudah mulai terbatas karena beratnya yang semakin bertambah, namun matanya sudah mulai bisa berkedip bila melihat cahaya melalui dinding perut ibunya. Kepalanya sudah mengarah ke bawah. Paru-parunya belum sempurna, namun jika saat ini ia terlahir ke dunia, si kecil kemungkinan besar telah dapat bertahan hidup.


Minggu ke-29 :

Kelenjar adrenalin bayi mulai menghasilkan hormon seperti androgen dan estrogen. Hormon ini akan menyetimulasi hormon prolaktin di dalam tubuh ibu sehingga membuat kolostrum (air susu yang pertama kali keluar saat menyusui).

Sensitifitas dari bayi semakin jelas, bayi sudah bisa mengidentifikasi perubahan suara, cahaya, rasa dan bau. Selain itu otak bayi sudah bisa mengendalikan nafas dan mengatur suhu badan dari bayi. Postur dari bayi sudah semakin sempurna sebagai seorang manusia, berat badannya 1100-1200 gram, dengan tinggi badan 37-39 cm.
Minggu ke-30 :

Lemak dan berat badan bayi terus bertambah sehingga bobot bayi sekarang sekitar 1400 gram dan panjangnya 27 cm. Karena ia semakin besar, gerakannya semakin terasa

Mata indah bayi sudah mulai bergerak dari satu sisi ke sisi yang lain dan dia sudah mulai belajar untuk membuka dan menutup matanya. Saat ini waktu yang terbaik bagi bunda untuk menyenteri perut dan menggerak-gerakan senter tersebut maka mata bayi sudah bisa mengikuti ke arah mana senter tersebut bersinar.cairan ketuban (amniotic fluid) di rahim bunda semakin berkurang. Kini si kecil pun sudah mulai memproduksi air mata. Berat badan bayi 1510-1550 gram, dengan tinggi 39-40 cm.
Minggu ke-31 :
Plasenta masih memberikan nutrisi yang dibutuhkan bayi. Aliran darah di plasenta memungkinkan bayi menghasilkan air seni. Ia berkemih hampir sebanyak 500 ml sehari di dalam air ketuban

Perkembangan fisik bayi sudah mulai melambat pada fase ini, hanya berat badan bayilah yang akan bertambah. Selain itu lapisan lemak akan semakin bertambah dibawah jaringan kulitnya. Tulang pada tubuh bayi sudah mulai mengeras, berkembang dan mulai memadat dengan zat-zat penting seperti kalsium, zat besi, fosfor. Berkebalikan dengan

perkembangan fisiknya, pada fase ini perkembangan otaknyalah yang berkembang dengan sangat pesat dengan menghasilkan bermilyar sel. Apabila diperdengarkan musik, bayi akan bergerak. Berat badan bayi 1550-1560 gram dengan tinggi 41-43 cm.

Minggu ke-32 :

Jari tangan dan kaki telah tumbuh sempurna, begitu pula dengan bulu mata, alis dan rambut di kepala bayi yang semakin jelas. Lanugo yang menutupi tubuh bayi mulai rontok tetapi sebagian masih ada di bahu dan punggung saat dilahirkan. Dengan berat 1800 gram dan panjang 29 cm, kemampuan untuk bertahan hidup di luar rahim sudah lebih baik apabila di dilahirkan pada minggu ini.

Kulit bayi semakin merah, kelopak matanya juga telah terbuka dan system pendengaran telah terbentuk dengan sempurna. Kuku dari jari mungil tangan dan kaki si kecil sudah lengkap dan sempurna. Rambutnya pun semakin banyak dan semakin panjang. Bayi sudah mulai bisa bermimpi, .
Minggu ke-33 :

Bayi telah memiliki bentuk wajah yang menyerupai ayah dan ibunya. Otak bayi semakin pesat berkembang. Pada saat ini juga otak bayi sudah mulai bisa berkoordinasi antara lain, bayi sudah menghisap jempolnya dan sudah bisa menelan. Walaupun tulang-tulang bayi sudah semakin mengeras tetapi otot-otot bayi belum benar-benar bersatu. Bayi sudah bisa mengambil nafas dalam-dalam walaupun nafasnya masih di dalam air. Apabila bayinya laki-laki maka testis bayi sudah mulai turun dari perut menuju skrotum. Berat badan bayi 1800-1900 gram, dengan tinggi badan sekitar 43-45 cm.
Minggu ke-34 :

bayi berada di pintu rahim. Bayi sudah dapat membuka dan menutup mata apabila mengantuk dan tidur, bayi juga sudah mulai mengedipkan matanya. Tubuh bunda sedang mengirimkan antibodi melalui darah bunda ke dalam darah bayi yang berfungsi sebagai sistem kekebalan tubuhnya dan proses ini akan tetap terus berlangsung bahkan lebih rinci pada saat bunda mulai menyusui. Berat Badan bayi 2000-2010 gram, dengan tinggi badan sekitar 45-46 cm.

Minggu ke-35 :

Pendengaran bayi sudah berfungsi secara sempurna. Lemak dari tubuh bayi sudah mulai memadat pada bagian kaki dan tangannya, lapisan lemak ini berfungsi untuk memberikan kehangatan pada tubuhnya. Bayi sudah semakin membesar dan sudah mulai memenuhi rahim bunda. Apabila bayi bunda laki-laki maka di bulan ini testisnya telah sempurna. Berat badan bayi 2300-2350 gram, dengan tinggi badan sekitar 45-47 cm.

Minggu ke-36 :

Kulit bayi sudah semakin halus dan sudah menjadi kulit bayi. Lapisan lemak sudah mulai mengisi bagian lengan dan betis dari bayi. Ginjal dari bayi sudah bekerja dengan baik dan livernya pun telah memproduksi kotoran. Saat ini paru-paru bayi sudah bekerja baik bahkan sudah siap bertemu dengan mama dan papa. Berat badan bayi 2400-2450 gram, dengan tinggi badan 47-48 cm


Minggu ke-37 :

Kepala bayi turun ke ruang pelvik. Bentuk bayi semakin membulat dan kulitnya menjadi merah jambu. Rambutnya tumbuh dengan lebat dan bertambah 5cm. Kuku terbentuk dengan sempurna. Bayi sudah bisa melihat adanya cahaya diluar rahim. Bayi pada saat ini sedang belajar untuk mengenal aktifitas harian, selain itu bayi juga sedang belajar untuk melakukan pernafasan walaupun pernafasannya masih dilakukan di dalam air. Berat badan bayi di minggu ini 2700-2800 gram, dengan tinggi 48-49 cm

Minggu ke-38 hingga minggu ke-40 : Proses pembentukan telah berakhir dan bayi siap dilahirkan.